PROJEKTY



PROJEKT "Výuka s lesníkem v lese 13. 10. 2016"

Projekt nadace Dřevo pro život seznamuje interaktivním způsobem děti i učitele základních škol s hospodařením lesníků v českých lesích. Děti si mohly vyzkoušet, co vyžaduje celoroční péče lesníků o les a formovat tím svůj vztah k lesu i k lidem, kteří se o něj starají. Podrobné informace i fotogalerii najdete na stránkách nadace nebo přímo pod názvem Do lesa s lesníkem.

Děti z naší školy byly nadací pozvány do lesa přímo v Černíkovicích – k hájovně a bažantnici u cesty na Byzhradec. Organizační zajištění dopoledne a přístup lesníků k dětem byly dokonalé. Děti byly nadšené a plné dojmů, takže se chtěly podělit o své zážitky.

Na 13.10. 2016 pozvali naši čtvrtou a pátou třídu do lesa s lesníkem. Někteří lesníci přijeli až z Hradce Králové. Na stanovišti číslo šest nám ukazovali dva pánové lesníci, jak měří výšku stromů. Na čísle jedna nám ukazovali, jak správně sázet stromy. Stanoviště číslo dva se mi moc líbilo, protože tam řezali strom a nechali nám plát stromu s letokruhy. Další stanoviště číslo tři byly ukázky, jak se poznají parohy jelena, srnce a rohy muflona. Představte si, že mladý jelen je těžší než starý srnec. Na dalším stanovišti jsme si osahali dřevěné výrobky se zavřenýma očima a pak jsme je poznávali. Potom jsme luštili tajenku a stavěli věž z dřevěných kostek. Na posledním stanovišti jsme poznávali větvičky stromů. Pak nás odvezl autobus zpět do školy.

Byli jsme moc překvapení, protože jsme vyhráli lesní pexeso, CD, pravítko a úhloměr. Moc a moc se mi to líbilo a chci poděkovat, že to pro nás lesníci udělali.
JASMÍNA KOHOUTOVÁ /4.r./

Moc se mi to líbilo. Naučila jsem se, že lesník má s lesem hodně práce a než se vypěstuje les, uplyne hodně let. Nejvíce se mi líbilo vrtání do stromu na stanovišti číslo 6. Do stromu se vrtá proto, aby se daly přesně zjistit letokruhy. Také jsme se naučili měřit výšku stromu výškoměrem.
KAROLÍNA FIALOVÁ /5. r./

Nejvíce mně bavilo vrtání do stromu, sázení stromů a jak přivolat jelena. Dozvěděla jsem se, jak poznáme, kolik je stromu let.
NELA ŠTĚPÁNOVÁ /4. r./

Na stanovišti 5 jsme poznávali listy stromů. Poté jsme si zkusili řezání historickou pilkou – takzvanou ploutví. Potom jsme hráli hru s panem lesníkem na stromy a lesníka,při které nám vysvětlil, jak se vychovává les. Toto stanoviště se mi moc líbilo.
JIRKA HOVORKA /4. r./

Na stanovišti č.2 jsme sedívali na těžaře, jak řezal velkou kládu a pak ji posunul takovou lopatkou. Na opasku měl přidělaný metr.Mohli jsme si obtěžkat motorovou pilu.Taky tam měli přilbu se sluchátky a mohli jsme si ji vyzkoušet.
TOMÁŠ RUFR /4. r./



PROJEKT „PREVENCE ZUBNÍHO KAZU“

PROJEKT „PREVENCE ZUBNÍHO KAZU“

Délka projektu : 3 hodiny / individuálně rozděleno do více dní/

Oblast tvořící jádro projektu : Prvouka, přírodověda

Integrované předměty :
* výtvarná výchova
* pracovní činnosti
* tělesná výchova

Vzdělávací cíle:
* seznámení žáků se zásadami prevence vzniku zubního kazu
* správná péče o zuby
* technika čištění zubů

Výchovné cíle:
* osvojit si správné návyky na čištění zubů
* důležité zásady prevence zubního kazu
* rozvíjet schopnost vzájemné spolupráce

Příprava projektu
* PEXESO : děti ve školní družině nakreslí na karton A5 2 stejné obrázky např. kartáček, zub, zubaře, ovoce aj.
* PUZZLE : starší děti nakreslí na karton A 2 obrázek zubu zdravého a obrázek zubu se zubním kazem. Obrázky rozstříháme na stejný počet dílků.
* Lístečky s vhodnými a nevhodnými potravinami pro zachování zdravých zoubků.

Prezentace preventivního programu „Veselé zoubky,“ který připravila společnost dm drogerie markt s.r.o.

Dne 7.4. 2015 se žáci 1.2.a 3. ročníku zúčastnili preventivního programu „ Veselé zoubky,“ který připravila společnost dm drogerie markt s.r.o. Jeho název napovídá, že tématem je správná péče o zuby a prevence vzniku zubního kazu. Všichni si přejeme, aby děti byly šťastné a zdravé a měly co nejčastěji důvod k úsměvu, ve kterém jim nebude bránit bolavý zoubek nebo strach ze zubního lékaře. Cílem projektu je vést děti ke správnému nácviku péče o chrup. Hodina probíhala zábavnou, ale současně naučnou formou. Trápení se zoubky a jejich správné čištění bylo dětem názorně ukázáno v edukativní pohádce „Jak se dostat Hurvínkovi na zoubek.“ Za odměnu každý dostal dárek v podobě preventivního balíčku. Z dnešní hodiny si děti odnesly užitečné informace a zároveň dobrou náladu.

REALIZACE PROJEKTU

1. VÝROBA ZOUBKOVÉHO DENÍČKU / pracovní činnosti, výtvarná výchova/
A/ Motivace : Pravidelné čištění zoubků. Povídání s dětmi o správnosti čištění zoubků. Návaznost na předchozí hodinu preventivního programu „Veselé zoubky“ od společnosti dm drogerie markt s.r.o.
B/ Účel deníčku je zapisovat si do něj čištění zoubků. Po týdnu děti přinesou deníček do školy na zkontrolování, pak dávají deníček kontrolovat rodičům.
C/ Výroba deníčku – čtvrtka, barevné papíry.
D/ Dozdobení deníčku – pastelky, vodové barvy, razidla aj.
E/ Vyhodnocení nejlepšího deníčku.

2. SPOLEČENSKÉ HRY / tělesná výchova/

Příprava : Děti jsou rozděleny do 2 – 4 skupin. Každá skupina si určí svého vedoucího. Všechny hry probíhají venku nebo v tělocvičně.

A/ Nácvik čištění zubů – která skupina nejlépe předvede pomocí pantomimy, jak se správně čistí zuby.
B/ U zubního lékaře – ukázka vzorného pacienta a toho, který o zuby pečuje špatně. Vítězí skupina, která nejlépe předvede rozhovor mezi lékařem a dítětem.
C/ Pexeso – závod v hledání dvojic stejných obrázků. Obrázky jsou rozmístěny v prostoru tělocvičny nebo parku před školou. Vítězí skupina, která má víc dvojic obrázků.
D/Slož puzzle – závod, kdo dřív složí rozstříhaný obrázek zubu zdravého nebo se zubním kazem.
E/ 3 minutovka – která skupina odhadne nejpřesněji 3 minuty – doba čištění zubů.
F/ Hledání lístečků – soutěž ve které jsou po parku nebo v tělocvičně schovány kartičky na kterých jsou nakresleny obrázky různých potravin. Následuje správné roztřídění obrázků na vhodné a nevhodné potraviny pro zachování zdravých zoubků.
Závěr : Vyhodnocení a odměna pro nejlepší družstvo.

Cíl projektu:

Je důležité dbát na osvojení správné techniky čištění zubů. Právě v dětském věku se utvářejí návyky, které si člověk odnáší do budoucího života. Cílem projektu bylo naučit děti správnému nácviku a pravidelné péči o chrup.

Vypracovala Jana Šabatová

CELODENNÍ PROJEKT K OSLAVĚ „ DNE ZEMĚ “

Délka projektu : 4 hodiny + 2 hodiny v ŠD
Datum projektu: 25. 4. 2014
Oblast tvořící jádro projektu : Přírodověda
Integrované předměty :
* hudební výchova
* výtvarná výchova
* pracovní činnosti

Vzdělávací cíle :
* třídění odpadů
* seznámení s moderním a ekologickým zařízením
* znečištění lesa
* znečištění vody

Výchovné cíle :
* utvářet v dětech kladný vztah k přírodě
* rozvíjet schopnost vzájemné spolupráce
* nebát se projevit svůj názor a reagovat na otázky učitele

Organizační plán

7, 45 – 8, 30 ÚKLID PŘED ŠKOLOU, PŘICHYSTÁNÍ OHNIŠTĚ
8, 30 – 9, 00 SVAČINA ( OPÉKÁNÍ )
9, 00 – 10, 15 ÚVOD DO PROBLEMATIKY EKOLOGIE
10, 15 – 11, 35 EXKURZE DO BIOPLYNOVÉ STANICE V ČERNÍKOVICÍCH
11, 35 – 12,00 OBĚD
12, 30 – 14,00 ÚKLID V LESE, HRY S EKOLOGICKOU TÉMATIKOU

Domácí příprava
1. Děti z 5. ročníku si připraví co nejvíce informací o problematice ekologie
2. Soutěžní úkoly pro 1. – 4. ročník
3. Všichni budeme oblečeni v zeleném
4. Sběr papíru a elektra

A) Úvod do problematiky ekologie

1. Žáci 5. ročníku přednesou referáty k problematice ekologie ( témata: Třídění odpadu, Znečištění lesa, Znečištění vody, Bioplynová stanice v Černíkovicích )
2. Interaktivní tabule : www. Youtube – ekologie – kam s nimi- plasty
3. Soutěž v třídění odpadu
4. Soutěžní kvíz
5. Informace k následující exkurzi

B)Exkurze - Bioplynová stanice v Černíkovicích

C)Závěr – zážitky z exkurze, zhodnocení celého programu

Připravily: Jana Šabatová, Světlana Enderlová




PŘEHLED PROJEKTŮ VE ŠKOLNÍM ROCE

PODZIM - září, říjen, listopad

 

       ● Výstava akvarijních ryb - výtvarné vyjádření prožitkůz výstavy v hod. Vv
       ● Evropský den jazyků -26.září- ukázková hod. Aj pro spolužáky /popř. i rodiče/

       ● Hellowen -31.říjen- zhotovení dýňového strašidla v hod. Pč, výtvarné vyjádření ve Vv

       ● Drakiáda - využití spolupráce rodičů s dětmi při výrobě draka

                - výběr 5 nejoriginálnějších draků a odměnění jejich tvůrců

                - použití draků jako součást výzdoby školy

                - pouštění draků

      ● Les nás láká, les nás neleká/SL 1.roč/ - pomoc lesním zvířátkům před zimou, sběr kaštanů a žaludů 

      ● Máme rádi knížky - předvánoční prodejní výstava knih a jarmark výrobků z keramické dílny

 

ZIMA - prosinec, leden, únor

    

      ● Vánoční besídka - divadélka, zpívání a básničky pro rodiče a prarodiče

      ● Lidové tradice o Vánocích - návštěva Výstavy betlémů v RK

                                                   - Vánoční výstava v ÚSP

      ● Dětský karneval

 

JARO - březen, duben, květen

 

       ● Velikonoce - zdobení kraslic při hod. Pč a Vv

                            - Velikonoční výstava v ÚSP

                            - Setí obilí do velikonočních misek

       ● Vynášení Morény - žáci si ve škole zhotovují Morénu z přinesených surovin

                                       - vynášejí Morénu za doprovodu básniček, říkadel a písniček

         Cikánské toulky - společná akce školy s rodiči, pochod pohádkovým lesem s pohádkovými bytostmi a plněním úkolů

         Den Země -22.duben- úklid v okolí školy a v obci spojený se sběrem starého papíru

 

LÉTO - červen

          Den dětí -1.červen- malování na chodník, sportovní hry

          Školní výlet - poznávání pěkných míst v ČR

      

 

Během roku se zařazují sportovní dny v závislosti na počasí. V zimě se žáci při Tv účastní Olympiády v pekáčování.